Hypotheekadvies via beeldbellen en toch persoonlijk

Nu Nederland weer voor een aantal weken ‘op slot’ gaat, vragen klanten vaker om hypotheekadvies via beeldbellen. Hypotheekadviseur Jeroen van Grinsven vertelt over zijn ervaring met het geven van advies op afstand. Die reikt zelfs tot in Canada!

Hoe ervaren klanten het advies via beeldbellen?

Klanten zijn vaak positief verrast, merk ik. Door beeldbellen zijn de gesprekken bijna net zo persoonlijk als aan de keukentafel. Ook zijn klanten enthousiast over wat deze techniek nog meer mogelijk maakt. Ik kan mijn scherm bijvoorbeeld delen zodat klanten mee kunnen kijken als ik voor hen een berekening maak.

Hierdoor kan ik op afstand advies blijven geven dat echt bij de klant past.

En hoe ervaar jij het?

NBG biedt al langer hypotheekadvies op afstand aan. De meeste klanten geven echter de voorkeur aan een adviesgesprek thuis. Beeldbellen was dus voor mij ook even wennen. Je weet natuurlijk niet wie er aan de andere kant van de webcam zit. Dat is best spannend.

De kennismaking via beeldbellen is anders dan normaal. Om in te kunnen haken op wat de klant vraagt, bereid ik het gesprek goed voor. Maar eerst wil ik de klant persoonlijk leren kennen. Aan het begin van het gesprek luister ik dus vooral.  

Zo lukt het om, ook vanachter een scherm, een band op te bouwen met de klant. Daar draait het allemaal om. Het is even wennen, maar het werkt echt heel goed!

Is de kwaliteit van het advies via beeldbellen wel hetzelfde?

Ja. Of het nu een gesprek is bij de klant thuis of via beeldbellen, ik behandel alle onderwerpen die nodig zijn om tot een goed hypotheekadvies te komen.
Wel merk ik dat klanten zich soms minder goed voorbereiden op een beeldbelafspraak. Dan kost het iets meer tijd om de benodigde informatie te verzamelen. Dit is jammer, maar de advieskwaliteit staat voorop.

Zijn er voor- of nadelen ten opzichte van advies aan huis?

Grote nadelen heb ik niet ervaren. Het is alleen even wennen. Gelukkig zijn de technieken zo ver gevorderd dat we ook vanuit huis onze klanten goed kunnen helpen. Het grote voordeel is natuurlijk dat we er zo samen voor zorgen dat het virus zich niet verspreidt. Daarnaast is het lekker milieubewust!

Welk beeldbel gesprek is jou bijgebleven?

Iedere situatie is anders en daarom leuk en uitdagend. Het gesprek met een stel uit Canada vond ik extra bijzonder. Een Nederlandse man woont daar samen met een Canadese vrouw en ze hebben de wens om naar Nederland te verhuizen. Via Google zijn ze bij NBG terechtgekomen en ik heb hen mogen adviseren via een beeldbelafspraak. Zeker op zo’n grote afstand is vertrouwen cruciaal.

Vanaf de eerste kennismaking hebben we een vertrouwensband opgebouwd. Het advies is inmiddels uitgewerkt en nu gaan we het hypotheektraject in. Een mooi voorbeeld van hoe persoonlijk advies via beeldbellen kan zijn!

Plan nu een adviesgesprek via beeldbellen

Heb jij vragen over je hypotheek, wil je jouw mogelijkheden in kaart brengen of wil je gewoon even sparren over jouw huidige hypotheek? Neem contact met ons op en plan een adviesgesprek in.