Aankoop bestaande woning
Bij de hypotheekaanvraag voor een bestaande woning doorlopen we het volgende traject:
1. Aanvraag
- NBG dient voor u een aanvraag in bij de geldverstrekker op basis van het gegeven advies.
- NBG regelt voor u de taxatie van het pand als u dat wenst.
- NBG regelt voor u de bankgarantie als u dat wenst.
- Let op: U bewaakt de datum ontbindende voorwaarde uit de koopakte.
2. Voorlopige offerte
- De geldverstrekker brengt een voorlopige (indicatieve) offerte uit. Hierin staan details van de lening en tegen welke condities de geldverstrekker bereid is deze aan u te verstrekken. Een van deze condities is een lijst van aan te leveren documenten.
3. Documenten
- U gaat akkoord met het gegeven advies door de akkoordverklaring te ondertekenen.
- U levert de gevraagde documenten aan. Lees waar deze documenten aan moeten voldoen.
- NBG beoordeelt of de documenten overeenstemmen met de eisen die de geldverstrekker hieraan stelt.
- NBG stuurt de documenten naar de geldverstrekker.
- NBG informeert uw notaris dat u via zijn kantoor de hypotheekakte wenst te passeren.
- De makelaar levert de koopakte aan bij de notaris.
4. Definitieve offerte
- De geldverstrekker beoordeelt de aangeleverde stukken. Als alles akkoord is brengt de geldverstrekker een definitieve (bindende) offerte uit.
- U tekent de offerte en gaat daarmee definitief akkoord met het aanbod van de geldverstrekker.
5. Finaal akkoord
- De geldverstrekker geeft een finaal akkoord af en informeert uw notaris over de details van uw lening.
- NBG stuurt de facturen naar de notaris. U ontvangt hiervan een bevestiging.
6. Passering akte
- U maakt een afspraak bij de notaris voor het tekenen van de hypotheek- en transportakte.
- De notaris zorgt ervoor dat met het geld van uw hypotheek de verkoper wordt betaald. U ziet dit terug op de nota van afrekening.
- De notaris zorgt ervoor dat uw facturen verrekend worden via de afrekening.
- U bent eigenaar van de woning!